Mijn goede oude GameCube, wat is er met je gebeurd?

De GameCube werd in september 2001 gelanceerd in Japan door Nintendo en kwam in november van datzelfde jaar uit in de Verenigde Staten. Het zou de gebruiker in staat stellen om niet alleen de games die gemaakt waren voor de GameCube te spelen op de televisie maar ook de GameBoy Advance Games. Je had dan de mogelijkheid om spelletjes als Pokemon Silver, Batman:Rise of Shin Tzu die gemaakt waren voor de Gameboy te spelen op een veel grotere scherm met de aanschaf van een speciale attachement, de GameBoy player.

De bedoeling van de GameCube

De GameCube moest concurreren met de Playstation 2 van Sony en de Xbox van Microsoft. Het was Nintendo’s eerste console die optical discs gebruikte en was de opvolger van de Nintendo 64. De Nintendo 64 had leuke games zoals Diddy Kong Racing en Rayman 2. Men had dus gehoopt het succes verder uit te breiden met de GameCube. Vanwege het feit dat de discs van de Cube een kleinere grootte hadden dan wat men gebruikte voor de Playstation 2 was je niet in staat om een DVD of CD erin te stoppen en naar een film te kijken of naar muziek te luisteren. Je kon wel je kleinere Gameboy gebruiken als een tweede scherm of controller wat de GameCube zeer aantrekkelijk maakte. In het begin werd de console goed ontvangen maar gebruikers waren toch niet volledig tevreden en na bijkans 21.74 miljoen units verkocht te hebben werd de productie ervan in 2007 stopgezet.

Waarom heeft de GameCube gefaald?

Er zijn verschillende redenen die je zou kunnen opsommen die verklaren waarom de GameCube gefaald heeft maar we zullen ons een beetje beperken tot de belangrijke. De kwaliteit en keuze van goede games was zeer beperkt. Dit kwam onder andere door het vertrek van een van de ontwikkelaars van Nintendo genaamd RareWare die bekend stond vanwege games als ‘Perfect Dark’ en Conker’s Bad Fur Day. Je kon wel je Gameboy Advance Games spelen en er kwamen nieuwere games uit speciaal voor de GameCube , maar niet frequent genoeg en ook niet leuk genoeg. Er werden geen games ontwikkelt door andere developers los van de officiële die Nintendo gebruikte zoals CapCom. Daardoor hadden de concurrenten een gevarieerder aanbod en zakten de verkoopcijfers van Nintendo. Doordat de GameCube kleiner discs gebruikte (leken op mini-discs) was er veel minder informatie te zetten op zo’n schijf. Wat je dan kreeg was een lagere kwaliteit voor zowel audio als video vergeleken met de PS2 of de Xbox. Los daarvan waren er ook nog opties die de gebruikers wilden hebben die de GameCube niet had. Juist in de tijd waarin VCR’s vervangen werden door DVD players had je die mogelijkheid niet op de GameCube. Veder was online gamen vrij beperkt tot helemaal niet aanwezig, terwijl Xbox en Playstation er wel meer aandacht aan schonken.

Voor de tijd dat de GameCube bestond heeft het de ‘Diehard’ fans van Nintendo een andere wereld laten zien gevuld met perspectieven. Helaas is er niet genoeg van terecht gekomen en zijn de mooie dromen nooit echt werkelijkheid geworden.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *